Kennis

Gröts op gemeente Horst aan de Maas!

Geschreven door Youforce | Dec 5, 2025 4:22:00 PM

Gemeente Horst aan de Maas

Gemeente Horst aan de Maas is een tikje verlegen, bescheiden en nuchter. De inwoners van de Limburgse gemeente zijn harde werkers die weten wat ze bereikt hebben maar hier vaak onvoldoende stil bij staan. Horst aan de Maas is ontstaan op het snijvlak van veen, zand en klei en in de afgelopen 100 jaar uitgegroeid tot een van de meest welvarende en gelukkige gemeentes van Nederland. Van slechte grond naar agrarisch koploper in de wereld. Met vindingrijkheid en hard werken is de gemeente getransformeerd naar een gezonde, duurzame en veilige samenleving van 16 hechte dorpen. Deze mentaliteit kenmerkt ook de werkgever gemeente Horst aan de Maas, waar meer dan 150 professionals zich inzetten om het leven van de bijna 45.000 duizend inwoners elke dag een beetje beter te maken.

Marjo Jeurissen

Eén van die professionals is Marjo Jeurissen. Marjo werkt al 40 jaar voor de gemeente in verschillende rollen en op meerdere afdelingen. Sinds 27 jaar is ze verbonden aan HR en momenteel is ze verantwoordelijk voor, zoals ze dat zelf zegt ‘de basis op orde’. “Ik ben heel breed inzetbaar", stelt Marjo. “Ik zorg dat de juiste ken-en stuurgetallen uit het HR-systeem komen, beheer het personeelsbudget, budgetten voor opleidingen en woon- werkverkeer en voer regionaal de coördinatie over de e-hrm processen. Wij werken samen met gemeente Venray en gemeente Gennep en proberen nieuwe ontwikkelingen en processen zoveel mogelijk onderling af te stemmen. Samen pakken we ook nieuwe onderwerpen op zoals de verplichte CO2-registratie. Die samenwerking vind ik heel prettig, je deelt waardevolle kennis en ervaringen uit en profiteert van elkaars ideeën.”

Marjo werkt al bijna haar hele loopbaan voor de gemeente. In die tijd heeft ze wel eens gespeeld met de gedachte om ergens anders aan de slag te gaan, maar altijd miste ze een stukje van de puzzel. “Ik woon in Horst aan de Maas en heb het hier nog altijd goed naar mijn zin. Ik ben dus uiteindelijk de gemeente altijd trouw gebleven” zegt Marjo. “En dat is ook geen straf. Gemeente Horst aan de Maas is een vooruitstrevende gemeente met volop mogelijkheden voor de medewerkers. We zijn flexibel met thuiswerken, hebben volop mogelijkheden om je te blijven ontwikkelen en onze cao heeft misschien wel de beste arbeidsvoorwaarden van Nederland. Bovendien is mijn vakgebied constant in beweging en is geen dag hetzelfde. Een collega zegt wel eens, Marjo, maak je niet zo druk je werkt hier al veertig jaar, maar als ik me niet met nieuwe ontwikkelingen kan bezig houden, is het voor mij klaar.”

“Ik werk al veertig jaar voor Horst aan de Maas en dat is geen straf. We zijn een vooruitstrevende gemeente met volop mogelijkheden voor de medewerkers.”

Koploper

Een goed voorbeeld van die nieuwe ontwikkelingen is digitalisering van de dienstverlening. Zowel naar de inwoners als medewerkers van de gemeente worden steeds meer diensten digitaal aangeboden. Onder meer via apps op de smartphone. Marjo was één van de voortrekkers bij de invoering van de Youforce App bij gemeente Horst aan de Maas en daar is ze best trots op. “We zijn begonnen met de Youforce App in de periode dat we de gewerkte dagen moesten registreren. We hebben toen deelgenomen aan een koplopersgroep en daar hebben wij op doorgepakt. Horst aan de Maas is één van de eerste gemeenten die met de app aan de slag is gegaan en dat is denk ik tekenend voor onze organisatie. We zagen gelijk het voordeel en gemak voor onze medewerkers en ondanks dat er best nog wat hindernissen op de weg lagen, zijn we gewoon heel pragmatisch van start gegaan.”

“We zagen gelijk het voordeel en gemak voor onze medewerkers van de Youforce App en ondanks dat er best nog wat hindernissen op de weg lagen, zijn we gewoon heel pragmatisch van start gegaan.”

“Een grote verandering sinds we met de app werken, is dat nu veel plaatsvindt op basis van vertrouwen. Er zit geen manager meer tussen die controleert of iemand daadwerkelijk een dag heeft thuis gewerkt. Soms moet je een beetje durven en ergens overheen stappen. Ik heb wel gemerkt dat dit bij ons wat makkelijker was dan in andere gemeentes. Die misten in het begin toch een controlestap door de leidinggevende. Maar als een manager 60 medewerkers onder zich heeft, dan weet die ook niet of iemand op kantoor was of thuis heeft gewerkt. Als werkgever willen wij onze medewerkers kunnen vertrouwen. En als iemand toch de kantjes ervan afloopt dan heb je dat snel genoeg in de gaten, ook zonder controlestap. En natuurlijk kan ook niet alles in de app. Sommige HR-processen zoals het invoeren van nieuwe medewerkers gaan nog gewoon via de desktop, maar dat moet je er niet van weerhouden om toch die app uit te rollen.”

Moderne werkgever

Gemeente Horst aan de Maas is een moderne werkgever die graag met zijn tijd meegaat. De inzet van nieuwe technologieën speelt hierin een belangrijke rol. Marjo pleit daarom voor hedendaagse tooling en eenvoudige HR-processen waarmee medewerkers snel veel zaken zelf kunnen regelen. “Ik maak me er hard voor dat processen zoals het wijzigen van je persoonsgegevens of het doorgeven van gewerkte dagen goed in elkaar zitten. En dat geldt niet alleen voor mensen op kantoor maar ook juist voor de mensen die elke dag buiten zijn. Voor hen is het nog belangrijker om bijvoorbeeld je gewerkte dagen eenvoudig via de telefoon door te geven. Met de Youforce App besparen zij nu zoveel tijd en vaak ook ergernissen. In plaats van dat ze naar binnen moeten om op allerlei systemen in te loggen via de laptop, pakken ze gewoon hun telefoon en zijn ze in een paar seconden klaar.”

“Ik maak me er hard voor dat processen zoals het doorgeven van gewerkte goed in elkaar zitten. En dat geldt niet alleen voor mensen op kantoor maar ook juist voor de mensen die elke dag buiten zijn.”

“Naast het aangeven van gewerkte dagen en het wijzigen van je persoonsgegevens, zetten wij de app ook in voor inzage in je dossier en je salarisstrook, de CO2-registratie van dienstreizen en ziek- en herstelmeldingen. Die laatste functionaliteit is vooral heel praktisch voor onze leidinggevenden. Als een medewerker zich telefonisch ziek meldt, kunnen ze direct de Youforce app openen en de ziekmelding doorgeven. Deze komt gelijk in Youforce en dat scheelt ook weer werk voor de HR-administratie.”

“De CO2-registratie van dienstreizen is de laatste functionaliteit die we hebben ingevoerd. Net als bij de introductie van de app verliep dat probleemloos. Communicatie speelt daarin wel een grote rol. Iedereen heeft een persoonlijke mail gehad, we hebben presentaties gegeven en spreekuren voor mensen die toch nog vragen hadden. En je moet ook vooral zelf een beetje enthousiast zijn. Laat zien dat het werkt en dat het gewoon een hele mooie tool is.”

‘Same Goan Vúr Gröts’

De Youforce App is een goed voorbeeld van de uitgebreide aandacht die Horst aan de Maas besteedt aan haar medewerkers en ze faciliteert in hun eigen manier van werken. Natuurlijk doet de gemeente nog veel meer. Nieuwe medewerkers krijgen een uitgebreide onboarding en een persoonlijk introductieprogramma. Verder zijn er volop mogelijkheden om je via het uitgebreide LMS (Learning Management System) verder te ontwikkelen en via een talentenanalyse kijk je samen met een persoonlijke coach naar wat je nog meer in je mars hebt.

Deze aanpak resulteert in betrokken medewerkers, een laag ziekteverzuim en goede scores op het gebied van de werving en selectie. “Met alles wat we te bieden hebben, zijn we denk ik best een aantrekkelijke werkgever. En dat merk je ook als je door de organisatie loopt. Mensen zijn blij voor ons te werken. Misschien moeten we het alleen nog wat krachtiger uitspreken. Niet voor niets hebben we daarom de slogan 'Same Goan Vúr Gröts' (Samen gaan voor trots) geïntroduceerd. Net als onze grootouders zijn we vaak te bescheiden en mogen we best iets meer uitdragen dat we trots zijn op Horst aan de Maas en trots op onze werkgever!”